Presentasjoner
Tilstandskontroll av tilfluktsrom etter initiativ fra LABO
Dag Rune fortalte om bakgrunnen for prosjektet. Blant annet har de opplevd bekymringer fra boligselskap ved at spenningen i verden øker. Selv har de også opplevd at kundene ikke er bevisst over hvilket ansvar de har og at det er gjort bygningsmessige endringer som har påvirket tilfluktsrommets beredskapsevne. LABO snakket med Sivilforsvaret lokalt for råd før det ble tatt kontakt med Norfo.
LABO etablerte en oversikt over de boligselskapene som var interessert i å være med både kontaktinformasjon og informasjon om type tilfluktsrom. Deretter fulgte Norfo opp direkte ovenfor hvert boligselskap. Det ble gjennomført tilstandskontroll av 12 private tilfluktsrom i boligselskap og ett i tilknytning til LABOs egen bygning.
Kontrollpunkter og resultatet etter tilstandsvurdering
Antall kontrollpunkter varierer avhengig av hvilken forskrift tilfluktsrommet er bygd etter, avhengig av byggeår. I tilstandsrapporten (det ble vist eksempel på Rådgivertreffet) blir det oppsummert med en budsjettkalkyle med beskrivelse av tiltak som kreves for å få tilfluktsrommet tilbake til aktuelt beredskapsnivå.
Hadde det årlige vedlikeholdet av tilfluktsrommene vært fulgt opp ville kostnader for å sette det i stand vært vesentlig redusert. Men de siste 20-25 årene har det vært rolige tider i vår del av verden, som har resultert i en lav bevissthet om denne oppgaven. Noe utstyr går ut på dato og må skiftes som eksempelvis ABC-filteret (for de som har dette) som har en levetid på ca 25 år.
Resultatet av kartleggingen av de 13 tilfluktsrommene i Larvik, viste en gjennomsnittlig samlet kostnad for nødvendige tiltak, for hvert av lagene, på ca. 300.000,- eks. mva.
Spørsmålet videre har vært, hvordan boligselskapene skal forholde seg til rapporten og tiltakene som er beskrevet. Noen opplever det urettferdig å skulle ha ansvaret for et tilfluktsrom på egen eiendom, mens andre boligselskap ikke har dette. Selv om noen boligselskap opplevde kostnadene som store, så er det boligselskap som allerede har satt i gang. LABO har anbefalt at man etablerer en plan for tiltakene med en varighet på 1-3 år.
LABO legger til at BevarHMS er relevant i forbindelse med arbeidet med tilfluktsrom. Her minnes det blant annet om årlig kontroll/vedlikehold av tilfluktsrommene. For de boligselskap som ikke hadde BevarHMS fra før, ble det benyttet muligheten for å selge dette inn.
Norfo v/Roger Hustuft sin presentasjon
Roger Hustuft jobber som prosjektleder i Norfo, men utfører også tilstandsvurdering av tilfluktsrom. Han har mange års erfaring i dette arbeidet.
Roger Hustuft gikk igjennom historien til tilfluktsrommene, hvor vi var innom «1948-rom», «1966-rom» og «1976-rom». Han var videre innom NOU, som hadde skapt forvirring om kravet til tilfluktsrom.
Han snakket om eiers ansvar for forebyggende vedlikehold og ga eksempler på hva tilfluktsrom kan benyttes til i fredstid. Det er en fordel at det benyttes, da dette erfaringsmessig sikrer et mer jevnlig vedlikehold.
Avslutningsvis ble det forklart hvordan Norfo utfører en tilstandskontroll og hva de kan hjelpe til med i fortsettelsen for at tilfluktsrommet kommer i beredskapsmessig stand.
Noen råd når det gjelder tilfluktsrom
Sivilforsvaret forventer at dersom det gjøres oppgraderinger og tiltak i tilfluktsrom at dette gjøres etter enhver tids gjeldende forskrifter og at produktene som benyttes er av godkjent type til formålet.
Dersom det skal gjøres større bygningsmessige eller tekniske endringer i tilfluktsrom skal det stiles og sendes søknad til Sivilforsvaret om dette. Etter en eventuell oppdatering av tilfluktsrom vil det være en god ide å sende kopi av f.eks. revidert driftsinstruks og kontrollskjema til Sivilforsvaret.
Ved riving av eldre bygning med tilfluktsrom for oppføring av ny bygning, sjekk at kommunen har videresendt godkjennelse om riving til Sivilforsvaret. Eventuelt varsle Sivilforsvaret direkte.
Hva er et privat tilfluktsrom?
Private tilfluktsrom er for personer som oppholder seg på eiendommen eller i bygget. Eksempel på private tilfluktsrom er kontorbygninger, skoler, barnehager, borettslag, bedrifter, butikker og hoteller. Størrelsen på private tilfluktsrom er tilpasset antall personer som normalt oppholder seg på eiendommen. Det er derfor ikke ønskelig at andre som oppholder seg utenfor eiendommen skal søke dekning der. Private tilfluktsrom er bygget på byggherrens regning.
Eier av bygget har ansvaret for å vedlikeholde rommet i fred og klargjøre og drifte rommet ved beredskap. Det skal være skiltet til tilfluktsrommet inne i bygget. Det er cirka 19 000 private tilfluktsrom med cirka 2,2 millioner plasser. (Sivilforsvaret.no)
Oppfølging og kontaktinformasjon
Som et resultat av samtalene vil HMS1 i samarbeid med Norfo revidere sjekklisten i BevarHMS for årlig kontroll/vedlikehold av tilfluktsrom.
Til informasjon, så er det to leverandører som jobber med bl.a. tilstandskontroll og vedlikehold av tilfluktsrom i Norge, dette er Norfo og TP Miljøteknikk.
Hvis det er noen som har spørsmål til enten Dag Rune N. Norheim eller Roger Hustuft, har de begge bekreftet at det bare er å ta kontakt.
Dag Rune N. Norheim
Larvik Boligbyggelag, LABO
Epost: drn@labo.no
Tlf: 977 53 054
Roger Hustuft
Norfo
Epost: rhu@norfo.no
Tlf: 958 82 968