Presentasjon fra rådgivertreffet 11. juni 2024
Se presentasjoner fra tidligere rådgivertreff
Usbl
Aleksander Vethe Sandvig har jobbet med BevarHMS i 9 år. Han har produkt og tjenesteansvar for dette i Usbl.
- Bruker i stor grad digitale plattformer.
- Har fast BevarHMS-kampanje som starter i september og slutter i desember. Får flest kunder i denne perioden.
- Etter første kontakt med kunde, er det viktig med tett oppfølging. Dette kan være pr telefon og oppfølgingseposter. Det er de kunder som har mottatt tilbud, som er lettest å få til å kjøpe systemet.
- I fjor sendte Usbl ut ca. 250 tilbud om BevarHMS.
- Usbl har effektivisert kontakten med kundene. Tilbud blir sendt via CRM-systemet, med digital signering for kunden. Når avtale er signert tar Usbl kontakt pr telefon / Teams for å fylle ut skjemaet.
- Det drives med mersalg hele tiden. Kontakter kunder som ikke har HMS-system. Har både 1 til 1 salg og større kampanjer.
- Vi ønsker at alle boligselskap skal ha HMS-system.
- Usbl har akkurat bikka 1100 HMS-kunder. De fleste er interne HMS-planer for eksisterende kundemasse, men noen er også eksterne (har andre BBL som forretningsfører eller ikke forvalta av noen).
- Når det gjelder mersalg til kunder så gjelder det å følge kunden opp tett og gi de et tilbud de ikke kan avslå.
Bonord
Stein Furulund har jobbet med BevarHMS i syv år. Han jobber også med vedlikeholdsplanlegging. I Bonord er de mange som jobber med BevarHMS. De har selgere fra Harstad i Sør til Hammerfest i Nord, inkludert Tromsø og Alta. Alle steder er det HMS-rådgiver som selger og følger opp kundene.
- Bonord jobber mye på samme måte som Usbl, men har ingen BevarHMS-kunder som ikke er forvalta av boligbyggelaget.
- HMS er naturlig samtaleemne i forbindelse med budsjettprosessen, men også i tilfeldige kundemøter og kampanjer. Har god erfaring med webinar.
- Vi har også et CRM-system hvor vi sender ut tilbud og kontrakt, og hvor kunden signerer kontrakten
- Etablering og opplæring tar vi gjerne via Teams. Oppleves fra kundes side som lettvint.
- Påpeker for kundene at BevarHMS også kan brukes til annet enn internkontroll og HMS, for eksempel også til å samle vedlikeholdshistorikk. Spesielt gjelder dette små boligselskap.
- BevarHMS gir en del mersalg som vaktmestertjenesten følger opp. Vaktmesterne får tilgang til BevarHMS og kvitterer ut oppgavene. Fungerer godt der kunder har takket ja til vaktmestertjenester. Virker som mange synes det er praktisk å leie dette inn.
- Ofte selges inn vedlikeholdsplan i tillegg til BevarHMS.
- Oppfordrer nye boligselskap til å dokumentere avvik i BevarHMS, så har de dokumentasjon i tilfelle de ønsker å gå til sak mot utbygger, og de kan søke juridisk bistand fra Bonord.
- Lett å koble alle produkta våre sammen.
- Inngangsspørsmålet for mulig salg av BevarHMS er å spørre boligselskapet: «Har dere et HMS-system?» Inntrykket er at de fleste styrer forstår at de må ha et internkontrollsystem.
- Lekeplasskontroll selger vi en del av via BevarHMS. Samarbeidspartner som leverer denne tjenesten.
Spørsmål til Bonord
Er det flere som ønsker å kjøpe tjenester som f. eks vaktmestertjenester?
Det har vært generasjonsskifte i styrene. Blitt flere yngre mennesker som ønsker å kjøpe tjenester. Å være styreleder er ikke lenger nødvendigvis det samme som å være vaktmester i boligselskapet.
Merker dere noe til avstanden i nord?
Egentlig ikke, omtrent all kontakt foregår via Teams.
Bate
Laurie Gusevik har jobbet med BevarHMS i mange år.
- Rådgiverne til Bate som er i tett dialog med styrene som selger inn BevarHMS. De har god oversikt over hvem som har og ikke har programmet. Har aktiv salgsgjeng som er ute i markedet. Ved etablering av forretningsførsel til Bate, får de BevarHMS gratis.
- Har god info og kontaktskjema på nettsiden til Bate.
- Det geografiske området til Bate er ikke så stort, har derfor valgt å ha differensiert pris for å skille mellom store og små selskap.
- I tillegg tatt med i vaktmesterkontrakten at dersom boligselskapet har BevarHMS, så skal vaktmester ha tilgang. Dette øker bruken.
- Når fått ny kunde inn, så startes etableringen. Kundene ofte mest opptatt av å kunne si at de har innfridd lovkrav. Bate ønsker at de skal gjøre mer enn kravet. Opptatt av bomiljø og vektlegger de myke verdien i HMS.
- Har egen epostadresse, som går til HMS-rådgiverne som jobber med BevarHMS. Den brukes også internt når det har kommet spørsmål fra kunder. Gode tilbakemelding på dette med brukerenkelhet. Greit å legge inn saker, samt lukke og kommentere.
- Har mersalg via vaktmesterne. Alle fagene i Bate fremsnakker BevarHMS.
- I forbindelse med automatisk årlig gjennomgang sendes epost til kundene og ber de ta kontakt.
- BevarHMS er en viktig del av kundelimet. Ofte her vi får spørsmål. Minner de på å søke i HMS-håndboka. Dette ser de nytteverdien av.
- Har ikke hatt kampanje fast. Har ikke hatt de siste par årene.
- Rådgiverne selger produktet inn i møtene med styrene. Ser de at boligselskapet ikke har BevarHMS, spør de om de har et annet HMS-system.
Spørsmål til Bate (Laurie Gusevik og Vegard Ulseth)
Får dere mange henvendelser til BevarHMS-eposten?
Korrespondanse ut til kundene går også ut frå denne adressa. Kan overlappe hverandre i ferier. Blir ikke liggende på person. Når saker er besvart, så flytter vi de vekk fra innboksen. En ryddig og fin måte å ha dialog og kontakt med kunder, samt gir en god oversikt.
Hvilke mersalg satser dere på?
Vaktmestertjenester (sprinkelanlegg), lekeplasskontroller, innsalg på prosjekter, forsikringsavtaler, lodder stemning med kunde og hører hva de har behov for. Naturlig å samtale om dette med kunde når en møtes. Ser an kunden. Styrene endres. Noen helt nye styrer, disse ønsker vi å tilby å komme i gang. Besøker kunde.