Skriv ut / les i PDF
Stigende kurve
Vår brannvernrådgiver Rolf Sverre Nordberg har sett på ulike statistikker for å danne seg et bilde av omfanget av hendelser der elsykler og elsparkesykler er medvirkende årsak til utrykning fra brannvesen. Det viser seg at det har vært en stigende kurve siden 2016, med topp av hendelser i 2024. Dødsbrannen i Tønsberg i 2024 viste hvor galt det kan gå.
Unngå lagring og lading i oppholdsrom og rømningsveier
Det er viktig at borettslag og sameier har klare retningslinjer for at man verken lader eller oppbevarer elektriske produkter som elsykler, elsparkesykler et. i oppganger. Oppgangen er ofte hovedrømningsveien når det brenner.
Budskapet støttes av studien «Rømning ved brann i litium-ion batteri i elsparkesykkel» gjennomført av RISE på oppdrag av DSB. Den viktigste anbefalingen i studien er: «Unngå lagring og lading av elsparkesykler og lignende i oppholdsrom og rømningsveier.»
BevarHMS med egen plakat for ladevett ved lading av elsykler et.
I HMS-håndboken i BevarHMS Portalen finner du plakaten «Ta hensyn – Lad trygt. Denne anbefales å henge opp i fellesarealer.
Tilrettelegge for lading av elsykler, elsparkesykler et.
Elsparkesykler og lignende blir det flere og flere av, derfor anbefaler vi at styret legger til rette for trygg og forsvarlig lading i boligselskapet. Denne typen fremkomstmiddel bør oppbevares og lades i utvendige boder eller utvendige garasjer, eventuelt i spesialbokser. Eksempel på bokser for oppbevaring og lading av elsykler kan du lese om i artikkelen «Tryggere garasjer – også for elsykler» på elbil.no.
Fellesarealer for lading av elsykler og lignende trenger:
- Røykvarsler
- Være godt ventilert
- Ikke ha ekstreme temperaturer. Litiumsbatterier bør lades i et tørt rom med en temperaturer mellom 5 og 20 grader.
- Å være brannsikret, slik at en eventuell brann ikke sprer seg fra rommet.
- Å ha brannsikkert materiale, og ikke lading på oppvarmet gulv.
Regler for ladevett

Kilder
- DSB:
- Elbil.no
- Huseierne.no