Trampoliner og styrets HMS-ansvar

I sommer vil mange av oss tilbringe mye tid hjemme, og spørsmålet om trampoline vil dukke opp i flere boligselskap. Bør styret tillate at trampoline, basseng og tilsvarende settes opp?

Denne artikkelen blir formidlet av Tobb til deres BevarHMS-kunder.

 

 

Styret har ansvar for trampolinen

Etter loven er utgangspunktet at boligselskapet har ansvar for felles areal og -bygningsmasse, herunder HMS-ansvar. Det betyr at styret vil ha HMS-ansvar for trampolinen all den tid det er plassert og brukt på fellesareal. Fellesareal kan i denne sammenheng deles inn i to grupper; «åpne» fellesareal som alle har lik rett og adgang til å bruke, og «private» fellesareal slik som avgrensede hager o.l. som det kun er en bestemt bolig som har rett til å bruke. I begge tilfeller er det boligselskapet v/ styret som forvalter arealet og reglene for bruken av dette.

 


Krav til montering og vedlikehold

Trampoliner faller inn under reglene i produktkontrolloven som stiller krav til montering og vedlikehold samt en forsvarlig bruk. Dersom en trampoline tillates montert på åpne fellesareal er det naturlig at boligselskapet tar ansvaret for å overholde reglene etter produktkontrolloven. Dette utføres normalt sett sammen med de øvrige kontrollrutiner boligselskapet skal ha i henhold til sitt HMS-ansvar.

Dersom en beboer ønsker å montere en trampoline i egen hage – som da fortsatt er fellesareal – kan boligselskapet stille som vilkår at vedkommende påtar seg ansvaret for å oppfylle og overholde reglene etter produktkontrolloven. Dette bør formaliseres i en egen avtale med vedkommende. En slik avtale bør være tydelig på innholdet i det ansvaret eieren påtar seg, og legges sammen med boligselskapets øvrige HMS-dokumentasjon. Dersom boligselskapet i tillegg inntar det som en del av den årlige rutinen å minne aktuelle trampoline-eiere om å kontrollere trampolinen iht aktuelle regler, så vil styret som hovedregel være fri for ansvar dersom det skulle oppstå en skade.

 

Meld fra ved brudd/avvik

Overfor offentlig myndighet vil det til syvende og sist være boligselskapet som har ansvaret for å oppfylle aktuelle forskrifter og lover tilknyttet HMS. Sørg derfor for å både ha etablert og dokumentert rutiner for kontroll og vedlikehold. Det skal og må forventes at de som setter opp og bruker trampoline tar ansvar for seg selv og de som de tillater å bruke denne. Det er likevel viktig at styret melder fra skriftlig til trampoline-eiere dersom det bli observert åpenbare brudd/avvik på forsvarlig bruk og vedlikehold.

 

Regler for trampolinebruk i boligselskapet

Til slutt nevnes at naboer kan oppleve at bruk av trampoline skaper en urimelig sjenanse i form av støy. For å forebygge dette kan det tas inn rimelige regler i husordensreglene om f. eks. når trampoline kan eller ikke kan benyttes. Oppstår det en konkret klagesak må styret behandle denne på ordinært vis, og ev. be eiere av trampolinen om å begrense/endre bruken av trampolinen dersom saken gir grunnlag for det.

 

TOBB kan hjelpe

Ta gjerne kontakt med HMS-ansvarlig på TOBB for retningslinjer om oppsett og bruk. Nyttig informasjon om montering og bruk av trampoliner finner dere for øvrig her: https://www.sikkerhverdag.no/leker-og-barneutstyr/leker/sikkerhetstips-for-trampoline/