Salg og oppfølging av BevarHMS

I rådgivertreffet 21. mars fikk vi innblikk i hvordan fire av boligbyggelagene organiserer og markedsfører BevarHMS. Dag Rune Nilsson Norheim fra LABO, Daniel Kvammen fra BOB, Stein Furulund fra BONORD og Aleksander Vethe Sandvig fra Usbl hadde innlegg og samtaler med Per Ole Mathisen om temaet.

 

 

Bilde av bidragsyterne

[caption id="attachment_6594" align="alignnone" width="136"] Dag Rune Nilsson Norheim, LABO[/caption] [caption id="attachment_6593" align="alignnone" width="136"] Aleksander Vethe Sandvig, Usbl[/caption] [caption id="attachment_6592" align="alignnone" width="136"] Stein Furulund, BONORD[/caption] [caption id="attachment_6591" align="alignnone" width="136"] Daniel Kvammen, BOB[/caption]  
 

Nedenfor får du et kort utdrag av hva det ble snakket om. Før samtalene holdt Per Ole Mathisen en innledning som gikk på muligheter i BevarHMS og anbefalinger både ved etablering og senere oppfølging, se presentasjon her.

 

LABO

Dag Rune N. Norheim fortalte at deres kunder har en sterk tilknytning til LABO, og at de har valgt å tilby en standardpakke som inkluderer en del bistand i løpet av året. De har i tillegg en minimumspakke for de minste boligselskapene og de borettslagene som har egen kompetanse internt. Avtalen de benytter ble vist på rådgivertreffet. LABO har valgt å liste opp og krysse av for hvilke tjenester de leverer boligselskapet ved etablering og senere oppfølging. Illustrasjonen under viser utklipp fra avtalen og avkrysning for en standardpakke.

 

 

BOB

Daniel Kvammen fortalte at de er organisert i en avdeling der flere har fått opplæring i BevarHMS (dagskurset hos HMS1) og at det er han som har hovedansvaret for etablering og oppfølging. Etter at Oppgavebehandleren, som har et responsivt design og kan brukes på både mobil, nettbrett og PC, ble lansert ønsker de fremover å satse stort på innsalg av BevarHMS. BOB selger BevarHMS til en flat pris uavhengig av stort eller lite boligselskap. For BOB foregår nå en dreining fra høy lisens til i stedet en fast lav lisens på BevarHMS og innsalg av tjenester. På denne måten ønsker de å bistå boligselskapene med oppgaver innen HMS/internkontroll og andre tjenester boligselskapet har behov for. Daniel kunne fortelle at de benytter mye Teams i dialogen med kundene.

 

Bonord

Stein Furulund fortalte at de alltid legger BevarHMS inn i budsjettet ved etablering av forvaltning for kunder som ikke har BevarHMS fra tidligere. Budsjettet gjennomgås med styret og dette resulterer i både demo-visninger og en rekke salg. Bonord benytter også et markedsføringstiltak med «Gratis etablering ut året» fra og med september/oktober. Bonord har valgt å ha en differensiert pris (et utgangspunkt) i forhold til antall boenheter. Stein kunne fortelle at de benytter Teams mer og mer i dialogen med kunde. Under etablering bistår de i tilpasning av aktiviteter, sjekklister og oppstart av risikovurdering. Hvis nødvendig er de ute på befaring. Som en del av oppfølgingen holder de et øye med bruk og innlogging og tar kontakt med kunde dersom det er en stund siden de var innlogget. Bonord opplever også at etableringen av BevarHMS ofte er inngangen for innsalg av andre tjenester. I Bonord har «Bonordvaktmesteren» tilgang til alle kundenes BevarHMS-portaler og de er sentrale i oppfølgingen av flere aktiviteter og registrering av avvik/tiltak i kundenes BevarHMS.
Se presentasjonen til Stein Furulund.

 

Usbl – Gratulerer med 1000 BevarHMS kunder

Aleksander Vethe Sandvig fortalte at de mandag denne uken har nådd 1000 BevarHMS-kunder, og at dette utgjør ca. 60 prosent av forvaltningskundene BevarHMS er aktuelt for. I Usbl er BevarHMS organisert ved at de har en person i hvert distrikt og hvor det er Aleksander som leder arbeidet med BevarHMS. Personene i distriktene utfører også annet arbeid i tillegg til BevarHMS. Usbl har på grunn av konkurransen fra andre i området valgt å legge seg på en flat fast lav pris for alle. Ved etablering foregår mye digitalt og det sendes ut informasjon og lenker til opplæringsvideoer, der kunde har mulighet for å ta kontakt for et møte/veiledning. Om høsten har Usbl svært god erfaring med en markedskampanje for gratis etablering av BevarHMS. Her benyttes flere kanaler for å få frem informasjonen. Usbl har i en periode jobbet med å bygge opp egen kompetanse for å kunne tilby bistand til flere av oppgavene i BevarHMS. Aleksander formidlet at det satses på å øke denne typen tjenesteleveranser fremover.