
Oppdateringer i BevarHMS Portal
Mandag 30. oktober 2023 ble det gjort oppdateringer i BevarHMS Portal. Endringene gjaldt blant annet for aktiviteter og avvik/tiltak. Du kan lese mer om endringene nedenfor.
Mandag 30. oktober 2023 ble det gjort oppdateringer i BevarHMS Portal. Endringene gjaldt blant annet for aktiviteter og avvik/tiltak. Du kan lese mer om endringene nedenfor.
1. Ny knapp for å legge til kommentarer
Det har kommet tilbakemeldinger på at det ved registrering av nye avvik/tiltak og aktiviteter så ønskes kommentarfeltet skjult. Dette for at det er mer naturlig at det er feltet Beskrivelse som fylles ut ved registrering av nye avvik/tiltak ellet aktiviteter. Dette er blitt løst ved en ny knapp under Historikkfeltet til høyre. Dette gjør løsningen mer i tråd med BevarHMS Oppgavebehandler og muligheten som allerede eksisterer med å kunne legge inn kommentarer på avsluttede avvik/tiltak og frister for aktiviteter.
Når knapp er valgt, blir feltet kommentar synlig, se bildet nedenfor. For avvik/tiltak blir også feltet Legg til fil synlig. Man kan legge til kommentarer til historikk både for saker med status Åpen, Ferdig og Avslått.
2. BBL-kontakter er lagt nederst i nedtrekksliste ved valg av ansvarlig
Etter tilbakemelding er rekkefølgen på nedtrekksliste for ansvarlige endret. BBL-kontakter ble tidligere vist øverst med blå farge. BBL-kontakter vises nå nederst. Bakgrunnen er at enkelte boligbyggelag har mange boligbyggelag-kontakter som medførte at boligselskapets egne kontakter ble mindre synlig.
3. Statusrapport - antall aktiviteter og avvik/tiltak som mangler info
Etter en oppdatering i BevarHMS kom det tilbakemelding på feil opptelling i statusrapport av antall aktiviteter og/eller avvik/tiltak som mangler informasjon (ett av de obligatoriske feltene ikke utfylt). Årsaken hadde sammenheng med sletting av kontakter som også var ansvarlig for enten aktiviteter og/eller avvik/tiltak. Feilen er rettet og opptelling i statusrapport er igjen korrekt, se bilde nedenfor.
I bildet under vises nå korrekt markeringen «Mangler info» når ett av de obligatoriske feltene ikke er fylt ut.
4. Justering av rettighetene til de ulike rollene for aktiviteter
Det er gjort en kvalitetssjekk på rollestyringen for aktiviteter. Alle rollene kan legge inn kommentarer til Historikk på alle aktiviteter. Men å behandle en aktivitet som vil si å endre status/beskrivelse/tittel/frist/repetisjon/ansvarlige og legge til sjekklistemaler følger følgende regler: Rollen Gjest, Bruker og Redaktør kan kun behandle egne saker. Den med rettighet som Styreleder og den/de med tilleggsrettighet som Styreleder kan behandle alle saker.
5. Design endring i Arkiv
Trestruktur i Arkiv har fått nye ikoner foran mappene.