Oppdatering i veiviser for oppretting av boligselskap

Trimrom, hjertestarter og dyrehold er nye temaer som nå kan hakes av under fanen "Andre tema" ved oppretting av nytt boligselskap / HMS-plan. Rutinen "HMS-organisering¨ blir heretter automatisk aktivert for nye boligselskap. Nederst i artikkelen blir det beskrevet både hvordan du aktiverer rutiner i HMS-håndbok og standard aktiviteter for eksisterende boligselskap.

 

Oppdatering i veiviser for oppretting av nye boligselskap

  1. Nye tema lagt til under fanen «Andre tema»
    Det er lagt til nye valg for trimrom, hjertestarter og dyrehold. Dersom hjertestarter er valgt, aktiveres også aktivitet for tilsyn og vedlikehold av hjertestarter.


  2. Rutinen HMS-organisering (under mappen Organisering) i HMS-håndbok
    Rutine er oppdatert og blir nå automatisk aktivert ved oppretting av nye boligselskap i BevarHMS. I perioden fra august 2022 frem til i dag har ikke rutinen blitt aktivert. Denne er nå automatisk blitt aktivert for også disse boligselskapene.


  3. Rutinen «Krav ved bruk av arbeidsutstyr»
    Rutinen har ikke blitt aktivert, kun mappen «Arbeidsutstyr» er blitt automatisk aktivert dersom boligselskapet har arbeidsutstyr ved oppretting. Her har det vært en feil som nå er rettet opp. Rutinen er også blitt automatisk aktivert for alle eksisterende boligselskap der mappen allerede var aktivert, men rutinen manglet.

 

Kort om temaene som kan velges under fanen «Andre tema»

  • Felles trimrom eller treningsrom er det en del boligselskap som har. I den nye rutinen vises det til krav i regelverket og anbefalte rutiner/oppgaver for å følge opp denne typen rom. Rutinen er plassert i mappen Bygg og vedlikehold i HMS-håndbok.
  • Hjertestarter er et tiltak flere boligselskap velger selv om det ikke er et lovkrav. Det å ha tilgang på en hjertestarter som en felles beredskap kan redde liv. Rutinen viser til krav i regelverket og anbefalte rutiner/oppgaver for opplæring, tilsyn og vedlikehold. Rutinen er plassert i mappen Beredskapsplan. Når Hjertestarter velges legges det også til en aktivitet for tilsyn og vedlikehold av hjertestarter med repetisjon hver 6 måned.
  • Dyrehold er gjerne noe beboere kan ha ønske om, men der boligselskap har valgt ulike retningslinjer. Dette for å ivareta lokale behov og hensyn. Rutinen tar for seg hvilke krav som gjelder, behovet for ordensregler og beboers ansvar. I skjemasamling finnes forslag til 2 stk skjemaer for søknad om dyrehold.



 

Hvordan aktivere rutiner i HMS-håndbok og standard aktiviteter for eksisterende boligselskap?


En rutine i HMS-håndbok som ligger skjult, kan aktiveres på følgende måte. Velg knappen rediger oppe til høyre når en rutine vises, se bilde 1. Kryss av foran rutine i trestrukturen til venstre, se bilde 2. Rutine er nå aktivert for visning.

 

Aktivere rutiner i HMS-håndbok

Bilde 1: Velg knappen rediger til høyre

 

Bilde 2: Kryss av i boksen foran rutine

 

Legge til en standard aktivitet

For å legge til en standard aktivitet, gå til Arbeidsportalen og velg snarveien «Ny aktivitet», se bilde 1. Her kan du velge en aktuell standard aktivitet som kan overføres til valgt boligselskap, se bilde 2.

 

Bilde 1: Velg snarveien "Ny aktivitet" til venstre på startsiden

 

Bilde 2: Velg boligselskap og standard aktivitet