Ny i styret og ønsker å vite mer om HMS-ansvaret?

I et boligselskap er det styret som er ansvarlig for arbeidet med helse, miljø og sikkerhet (HMS). I denne artikkelen får du et kort innblikk i hvilke områder styret har HMS-ansvar for. Vi anbefaler også videoen «Styrets HMS-ansvar». Artikkelen publiseres i BevarHMS Portal.

 

Les / skriv ut i PDF

 

Video

Videoen «Styrets HMS-ansvar» gir en kort og grei informasjon om hva som er styrets ansvar på HMS-området. Videoen varer i 2,5 minutter.

 

Styret ansvarlig for HMS

Paragraf 4 i forskrift om helse, miljø og sikkerhet i virksomheter, også kalt forskrift om internkontroll, sier at den som er ansvarlig for virksomheten skal sørge for at det innføres og utøves internkontroll.

Med ansvarlig menes virksomhetens ledelse eller eier, med å innføre menes å sette i gang arbeidet, og med å utøve menes å holde arbeidet i gang. I et boligselskap blir det styret som er ansvarlig for HMS-kontroll og HMS-arbeidet.

 

Krav til HMS-system

For å sikre god kontroll og nødvendig dokumentasjon er det krav til at boligselskapet skal ha et HMS-system. Dette kalles også et internkontrollsystem. BevarHMS er et eksempel på et slikt type system. Med BevarHMS får styret hjelp til å følge opp og finne frem i regelverket, samt forslag til hvordan dette kan praktiseres og dokumenteres. 

Med et bevisst og aktivt styre, samt et HMS-system, gir dette de aller beste forutsetninger for å sikre et godt bomiljø og trygge omgivelser for beboerne.

 

Hvilke områder har styret HMS-ansvar for?

Kravet til internkontroll som styret har ansvar for i borettslaget og sameiet, er i utgangspunktet for disse områdene:

  1. Fellesarealer
    Eksempler: Kjeller, loft, gang, garasje og tilfluktsrom. 

  2. Felles installasjoner
    Eksempler: Heis og elektriske anlegg.

  3. Felles sikkerhetstiltak
    Eksempler: Brannøvelse, kontroll av brannslukkingsutstyr, egenkontroll av bygning og vannsjekk

  4. Fellesområder
    Eksempler: Lekeplass, gangveger og fells hage

 

Hva består HMS-jobben i?

Arbeidet til styret er å vedlikeholde boligselskapet, som vil si å planlegge, organisere og utføre aktiviteter i samsvar med de regelverk som til enhver tid gjelder.

Det vil si at styret skal kartlegge risiko, gjennomføre forebyggende tiltak og rette feil og mangler som skulle oppstå. Dette gjøres ved for eksempel å påse:

  • at fellesarealene er ryddige og godt vedlikeholdt,
  • at brann- og elsikkerheten i bygningene er ivaretatt på en forskriftsmessig måte,
  • at boligselskapet som sysselsetter personer som en vaktmester, sørger for at krav i arbeidsmiljøloven blir overholdt,
  • at barn ikke skader seg på lekeplassutstyr som ikke er godt nok vedlikeholdt
  • at avfall blir tatt hånd om på en skikkelig måte.