BevarHMS oppdatert

BevarHMS var nede fra fredag 2.desember kl. 18.00 til søndag 4.desember kl. 22.00. Bakgrunnen var planlagt vedlikehold og oppdatering. Det er utført migrering av data, oppdateringer i Brukerportal og Arbeidsportal i tillegg til publisering av ny Oppgavebehandler. Endringer vil bli gjennomgått på Rådgivertreffet tirsdag 6.desember kl. 09.00. Se oversikt over endringer nedenfor.

 

 

Database

  • Migrering av data

Arbeidsportal

  • Manuell årlig gjennomgang oppdatert (fanen nye avvik/tiltak fjernet, fanen aktiviteter er endret og oppdatert).
  • Ny mulighet for å låse aktiviteter, slik at de ikke kan redigeres av boligselskapet. Boligselskapet har kun mulighet til å legge inn kommentarer.
  • Endret oversikt over alle aktiviteter som boligbyggelaget er ansvarlig for på vegne av sine kunder. Inkluderer nye filtre, mulighet til å endre status for aktivitet (Aktiv eller Stoppet) og se alle tilhørende frister til en aktivitet samlet. 
  • Endret skjermbilde for redigering av aktivitet.
  • For aktivitetsfrist med status Ferdig eller Avslått, mulighet for å legge til kommentar.
  • For aktiviteter med status Stoppet, mulighet for å legge til kommentar. 
  • Oppdaterte rutiner for replikering og reaktivering av aktiviteter. 
  • Ved innlogging via Arbeidsportal til Brukerportal, er snarveien "Aktiviteter" under menypunktet Admin oppdatert. Her gis rådgiver i BBL mulighet for å kunne behandle kundes aktiviteter samlet. Kunde har foreløpig ikke tilgang til snarveien. 
  • Endringer for oppgaver gjort i Arbeidsportalen, er automatisk tilgjengelig i de 2 øvrige portalene (Brukerportal og Oppgavebehandler).
  • Pågår > Oppdatering av skjermbilder for avvik/tiltak.

Brukerportal

  • Endret logikk for å legge til ny aktivitet.
  • Endret logikk for å legge til nytt avvik/tiltak.
  • Endringer i skjermbilde for redigering av aktivitet, deriblant historikk og sjekklistemaler.
  • For aktivitet som er låst for redigering, er det mulighet for å legge til kommentar.
  • For aktivitetsfrist med status Ferdig eller Avslått er det mulighet for å legge til kommentar. Dette erstatter tidligere mulighet for å gjenåpne frist.  
  • Endringer i skjermbilde for redigering av avvik/tiltak, deriblant historikk.
  • Mulighet for å koble til flere sjekklistemaler til en aktivitet.
  • Oppdatert skjermbilde for utfylling av sjekkliste for steg 3 registrering av avvik/tiltak. 
  • Oppdaterte rutiner for replikering og reaktivering av aktiviteter.
  • Endringer for oppgaver gjort i Brukerportalen, er automatisk tilgjengelig i de 2 øvrige portalene (Arbeidsportal og Oppgavebehandler). 

Oppgavebehandler

  • Oppgavebehandleren blir demonstrert på Rådgivertreffet tirsdag 6. desember kl. 09.00. Etter demonstrasjonen har boligbyggelagene tilgang.
  • Det vil være en innkjøringsperiode frem til (estimert) nyttår. Det enkelte boligbyggelag kan selv velge å gi enkelte av sine kunder tilgang i denne perioden.
  • Etter innkjøringsperioden vil alle boligselskap automatisk ha tilgang. Alle varsler som sendes ut på SMS og e-post endrer da link til Oppgavebehandleren. 
  • Oppgavebehandleren har et responsivt design, det vil si at den er beregnet for bruk på både smarttelefon, lesebrett og større skjermer.
  • Oppgavebehandleren gir den som er ansvarlig et verktøy for oversikt og behandling av egne oppgaver (frister for avvik/tiltak og aktiviteter). 
  • Man trenger ikke tilgang til Brukerportalen eller Arbeidsportalen for å løse oppgaver. Det vil si at leverandører, vaktmestere og andre - alle får tilgang til Oppgavebehandleren etter innkjøringsperioden. 
  • Skjermbildet Mine frister viser alle oppgaver til den som har logget inn. Mulighet for filtrering.
  • Har bruker oppgaver i flere boligselskap, vil disse vises samlet under skjermbilde Mine frister. Bruker kan filtrere på boligselskap. 
  • Ved redigering av en aktivitetsfrist, vil du også kunne se og lese tidligere utførte eller avslåtte frister.
  • For aktivitetsfrist med status Ferdig eller Avslått kan det legges til kommentar.
  • For frist til en aktivitet som er låst for redigering, kan det legges til kommentar. 
  • Kamera på mobil kan benyttes både ved redigering av avvik/tiltak, aktivitetsfrist og sjekklister.
  • Nytt grensesnitt for redigering av sjekklister tas i bruk i Oppgavebehandleren (eksisterende grensesnitt i Brukerportal vil fortsatt kunne brukes).
  • Sjekklister som er knyttet til en aktivitet vises og redigeres i Oppgavebehandleren. Alle sjekklister knyttet til en aktivitetsfrist må utføres før frist kan lukkes.
  • Når ett avvik/tiltak opprettes fra sjekkliste - forslås automatisk tittel (det er lagt inn forslag til tittel for alle sjekkpunkter i de 5 standard sjekklistemalene). 
  • Det kan opprettes avvik/tiltak direkte fra behandlingen av en aktivitetsfrist.
  • Eget menypunkt og skjermbilde for oppretting av nytt avvik/tiltak.
  • Egne veiledninger for hvert enkelt skjermbilde + en del ekstra forklaringer. 
  • Modale vinduer med spørsmål og behov for bekreftelse av bruker er lagt inn for å forhindre feil bruk og behandling av oppgaver.  
  • Endret historikk med flere opplysninger som kan leses/vises i ettertid. 
  • Endringer gjort i Oppgavebehandler er automatisk tilgjengelig i de 2 øvrige portalene (Brukerportal og Arbeidsportal).