BevarHMS-historier

På denne siden deler vi BevarHMS-historier vi har mottatt fra dere i boligbyggelagene. Tanken er at dette blir en side som inspirerer både nye og erfarne HMS-rådgivere på tvers av boligbyggelagene. Kanskje finner du her historier som er fine å hente frem i samtale med potensielle BevarHMS-kunder. Vi setter stor pris på om du sender oss en eller flere historier der BevarHMS var ekstra nyttig for boligbyggelaget og/eller kunden i møtet med styresmakter, beboere et.

 

 

Lett tilgjengelig dokumentasjon

22. juni 2021 - Hans Ophus, Usbl

Vi i Usbl Boservice avdeling Sandefjord bruker BevarHMS aktivt. Vi har flere bygg som er i risikoklasse 6, hvor vi arbeider aktivt med brannvern hver uke/måned, og har årlig tilsyn fra Brann og Redning på de forskjellige objektene. Tidligere har våre brannvernledere måttet ut å hente dokumentasjonen fra en brannperm på objektet, mens nå som vi har skreddersydd alle våre objekter inn i BevarHMS, kan brannvernlederne/ tilsynsmyndighetene enkelt få tilsendt nødvendig dokumentasjon arkivert i programmet. Dette fungerer utmerket. De får rapporter og sjekklister enkelt levert ut i PDF. De kan se våre aktiviteter, logg, risikovurdering og avvikshåndtering for de forskjellige objektene, samt ha innsyn i vårt arkiv.

Når man har satt seg inn i programmet og bruker det 100 %, er dette et supert verktøy for både kunden/eier og bedriften. Tommel opp fra Usbl Boservice.

 

 - Dette var jo faktisk artig, nå gleder jeg meg meg til å ta fatt

28.3.2022 - Laila M. Furunes, TOBB

Hadde nettopp opplæring med en ny HMS-kunde. Bruker alltid god tid på opplæring, slik at kunden er i stand til å ta i bruk systemet og føle seg komfortabel med det med det samme.

Rutinen er å gå gjennom alle faner i BevarHMS, starter med startsiden, og jobber oss videre med HMS-håndbok, Arkiv, Kontakter og Admin, og så sparer vi Oppfølging til slutt, hvor vi både ser på aktivitetene som er lagt inn, viser hvordan sjekklista fungerer, hvordan aktiviteter kan endres og ferdigstilles etc. Det er også nå vi går tilbake til sjekklista og redigerer den sammen med kunden, eller viser kunden hvordan de kan redigere selv. Vi viser avviks-håndteringen, og til slutt er det risikovurderingen som står for tur. Om vi fyller ut det hele sammen med kunden, eller om vi tar et par punkter før de gjør resten selv etter møtet, avhenger av styrets medlemmer.
Dette var også måten opplæringen foregikk i dag. Det ble en fin dialog rundt brannsikring blant annet, og mange gode spørsmål. Da vi avsluttet møtet, sa den ene av styrets medlemmer: «Dette var jo faktisk artig, nå gleder jeg meg til å ta fatt!» Det andre styremedlemmet samstemte, og for virkelig å understreke at dette ønsker de å jobbe med, og dette inspirerte dem, fikk jeg nettopp melding fra styreleder: «Var et bra møte, ble så inspirert at jeg faktisk har klart å fått investert i brannslokkningsapparat nr. 2 som jeg har tenkt på leeenge, men som bare har blitt utsatt?».
Slike hilsener gjør det gøy og givende å være HMS-rådgiver!!