Avvik / tiltak er oppgradert

Nytt for avvik / tiltak er at du nå kan velge mellom "Forbedring"  og "Avvik" under kategorien "Type". Andre endringer er at det er flere felt som har blitt obligatoriske. Vi anbefaler at alle tar en gjennomgang av alle avvik / tiltak med status «Åpen» og sjekker behovet for å rydde. Status "Ny sak" er utgått. Artikkelen blir også lagt ut i Brukerportalen.

 

 

 

Avvik / tiltak med status «Ny sak» er endret til «Åpen»


I begynnelsen av september 2021 ble alle avvik / tiltak med status «Ny sak», endret til status «Åpen». Status «Ny sak» er nå utgått, slik at ved oppretting av et nytt avvik / tiltak får dette automatisk status «Åpen».

Saker som mangler informasjon i obligatoriske felter, får dette markert i oversikten med en etikett «Mangler info». Ved redigering av saker, blir obligatoriske felter som ikke er fylt ut, markert med rosa.

 

Vi anbefaler rydding

Det kan være enkelte eldre avvik / tiltak som har fått endret status til «Åpen». Vi anbefaler at man tar en gjennomgang av alle sine avvik / tiltak med status «Åpen» og sjekker behovet for å rydde:

    • Dersom saken allerede er utført, endre status til «Ferdig» og trykk «Lagre og lukk»
    • Dersom saken ikke lenger er aktuell, endre status til "Avslått" og trykk "Lagre og lukk"
      Man trenger ikke å fylle ut alle obligatoriske felter, kun tittel, for å endre status til "Ferdig" eller "Avslått" og deretter trykke "Lagre og lukk".

 

Obligatoriske felter for avvik / tiltak


Ved oppretting og redigering av avvik / tiltak kreves det fylt ut:

  • Tittel
  • Fristdato
  • Ansvarlig utførelse
  • Ansvarlig oppfølging

(Det er et foreløpig unntak for dette ved registrering av avvik / tiltak direkte fra sjekkliste).

Dersom det mangler informasjon i obligatoriske felter, markeres dette i oversikten med rosa etikett «Mangler info» og med rosa bakgrunnsfarge i aktuelle felter når sak redigeres.


Dersom man forsøker å lagre et avvik / tiltak uten at alle obligatoriske felter er fylt ut, dukker det opp et varsel.


 

Ny kategori for avvik / tiltak


Det er kommet en ny kategori – her kan man velge mellom om avvik / tiltaket er:

  • Et avvik (feil/mangel) eller
  • Forbedring (forslag til forbedring og forbedringstiltak).

 

Veiledning til skjermbilder

Se forklaring under bilde 2

Bilde 1

 

Bilde 2

  1. Fjernet filtre for Ny sak, og lagt til filter for «Mangler info».
  2. Etikett «Mangler info» vises der det er obligatoriske felter som ikke er fylt ut.
  3. Avslått betyr at avvik/tiltaket ikke lenger er aktuelt.
  4. Nytt felt for å kunne kategorisere et avvik/tiltak – Avvik (feil/mangel) eller Forbedring (forslag til forbedringer og forbedringstiltak).
  5. Obligatoriske felter, blir markert med rosa bakgrunnsfarge dersom informasjon mangler.
  6. Knapper er endret.
  7. Ved å forsøke å lagre, når det mangler informasjon for obligatoriske felter, markeres feltene rosa og et varsel vises.