
Endringer i regelverket fra 1. januar 2024
I denne artikkelen får du info om aktuelle endringer i regelverket fra 1. januar 2024, samt hvilke endringer som er gjort / ikke gjort i BevarHMS. Deler av artikkelen er lagt ut i BevarHMS Portal.
I denne artikkelen får du info om aktuelle endringer i regelverket fra 1. januar 2024, samt hvilke endringer som er gjort / ikke gjort i BevarHMS. Deler av artikkelen er lagt ut i BevarHMS Portal.
1. Begrepet arbeidstaker er tydeliggjort i arbeidsmiljøloven
Fra 1.1.2024 er det kommet en endring i arbeidsmiljølovens § 1-8 for begrepet arbeidstaker. Myndighetene beskriver det slik at det er mange som burde klassifiseres som arbeidstakere som i dag er klassifiserte som oppdragstakere. For boligselskapene kan det være aktuelt å vurdere dette der en har direkte avtaler med enkeltpersoner. Endringen innebærer at arbeidstakere nå vil defineres som "enhver som utfører arbeid for og underordnet en annen". Ved vurderingen skal det blant annet legges vekt på om vedkommende løpende stiller sin personlige arbeidskraft til disposisjon, og om vedkommende er underordnet gjennom styring, ledelse og kontroll. Det skal legges til grunn at det foreligger et arbeidstakerforhold med mindre oppdragsgiver (boligselskapet) gjør det overveiende sannsynlig at det foreligger et selvstendig oppdragsforhold.
Følgende endringer er gjort i BevarHMS
2. Endring i antall arbeidstakere for krav til verneombud
Terskelen for når en virksomhet skal ha verneombud senkes fra 10 til 5 arbeidstakere. For de under 5 arbeidstakere er det mulig å inngå avtale om en annen ordning for medvirkning. Dette kan eksempelvis innebære fellesmøter og/eller annen form for jevnlig dialog der alle har anledning til å medvirke.
Hvordan telle antall arbeidstakere? Alle arbeidstakere skal regnes med, også de som jobber deltid, er midlertidig ansatt eller innleide. De som ikke regnes med er selvstendige oppdragstakere som jobber i tett tilknytning til virksomheten samt eiere som ikke mottar lønn, men som tar ut utbytte. Både selvstendige oppdragstakere, eiere og innleide skal omfattes av vernetjenesten i virksomheten.
Det er §§ 6-1, 6-2 og 7-1 i arbeidsmiljøloven og §3-7 i forskrift om organisering, ledelse og medvirkning som er endret.
Følgende endringer er gjort i BevarHMS
3. Bemanningsforetak skal være godkjent av Arbeidstilsynet
Det kreves nå at et bemanningsforetak ikke bare er registrert, men også godkjent av Arbeidstilsynet. Det er kun bemanningsforetak med godkjenning som kan leie ut arbeidstakere lovlig. Forskrift om bemanningsforetak er endret til forskrift om offentlig godkjenning av bemanningsforetak.
Følgende endringer er gjort i BevarHMS
4. Rett til fast ansettelse etter tre år som midlertidig ansatt
Person som har vært sammenhengende midlertidig ansatt i en virksomhet i mer enn tre år ha krav på fast ansettelse. Lovverket har tidligere stilt krav om enten tre eller fire års midlertidig ansettelse, avhengig av hva som var grunnlaget for midlertidigheten. Etter endringen spiller det ingen rolle hva som er grunnlaget for den midlertidige ansettelsen – den ansatte har uansett krav på å bli fast ansatt etter å ha vært midlertidig ansatt i tre år. Det er § 14-9 i arbeidsmiljøloven som er endret.
Følgende endringer er gjort i BevarHMS
5. Strengere språkkrav på bygge- og anleggsplasser
Det har kommet nye krav til språkferdigheter og informasjonsplikt i bygg- og anleggsbransjen. Formålet er å hindre at kommunikasjonsproblem skal utgjøre en sikkerhetsrisiko. All skriftlig dokumentasjon som benyttes i eller er relevant for arbeidet skal foreligge slik at den enkelte forstår informasjonen godt.
For at manglende kommunikasjon ikke skal utgjøre en sikkerhetsrisiko, skal også alle som utfører arbeid på bygge- eller anleggsplassen settes i stand til å forstå informasjonen som gis. Utgangspunktet er at minst én person på det enkelte arbeidslag skal kunne forstå og gjøre seg forstått på norsk eller engelsk, og også på et språk som alle de andre i arbeidslaget behersker. På mindre byggeplasser med få personer, der alle snakker same språk som ikke er norsk eller engelsk, er det ikke nødvendigvis samme behovet for å stille krav til språkferdigheter.
Det er arbeidsgiver (entreprenør / håndverker) som skal kartlegge språkkompetansen blant egne ansatte og vurdere hva den enkelte kan utføre og oversette relevant sikkerhetsinformasjon. Det er ikke meningen at det all informasjon skal oversettes, men den sikkerhetsinformasjonen som har noe å si for hver enkelt. Det er § 19 i byggherreforskriften som er endret.
Følgende endringer er gjort i BevarHMS